Svar: Vågner tidligt og væskeindtag

26. februar 2019

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Sarah

Tak for dit brev og tak for dine søde ord omkring mine svar, - dejligt, tak :)

Med den alder jeres dreng har, så vil det ofte være passende med 3 amninger i døgnet, og jeg anbefaler ofte, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften (eller en gang i løbet af natten)... Du fortæller, at jeres dreng ofte sover igennem om natten, hvilket er super dejligt, men amningen tidlig morgen kl 04/05 er sjældent nok til at få ham til at sove videre, og derfor kan det faktisk hos jer være en mulighed, at du forsøger at tilbyde ham den ekstra mælk sen aften, før du selv går i seng. Det kan nogle gange gøre, at han kan sove et lidt længere søvnstræk derefter og han vil ofte kunne spise hos dig mere eller mindre i søvne :)

Det kan også være en god idé at indføre en godnatgrød, med den alder han har nu. Det giver ekstra mæthed og ro i maven, og dermed ofte god søvn. Han har en alder, hvor han naturligt gerne vil spise mere og mere selv, øver sig i at spise med pincetgreb og spise mad i stykker, - og det er super dejligt, det skal han have lov til. Men det er naturligt svært for ham og kræver stor koncentration og derfor vil mange børn blive trætte om aftenen og faktisk ikke helt spise nok. Så for at sikre ekstra mæthed til natten, kan mange børn have glæde af f.eks. en godnatgrød, som en fast del af deres putteritual.

Grøden bør lægges efter f.eks. et bad, så den ikke kommer direkte efter aftensmaden. Han skal ikke lære, at han kan lukke munden for aftensmaden og blive tilbudt grød i stedet. Mit forslag til en aftenrytme ser derfor således ud:

Aften 18: Familiemad, børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta mv. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad- frikadellen kan gives i stykker og kartofler moses med lidt sovs :) Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme efter behov og gøres klar til natten.

Ca kl 19-19.30, tilbydes en godnatgrød sammen med lidt vand eller mme af en kop. Får derefter børstet tænder

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften eller en gang i løbet af natten - ammes x en og sover videre...

Med hensyn til vand af kop, så er det vigtigt, at du fortsat tilbyder ham dette. Har du en ...

Annonce

... gammeldags tudkop med to håndtag? Det kan være en god idé, fordi det giver ham mulighed for at styre koppen selv, og hans protest mod at drikke handler ikke nødvendigvis om, at han ikke er tørstig, men i stedet om at han nu gerne vil deltage mere og mere på egen hånd. Du kan starte med at lade tuden være på koppen, indtil han har lært teknikken, og derefter tage toppen af og lade ham drikke uden.

Det er også rigtig fint, at du har forsøgt med vand, fortyndet juice, saft og lignende for at se om han kan lide smagen af noget andet. Vand er dog den bedste tørstslukker, og derfor det bedste du kan give ham, og det er vigtigt, at han lærer at drikke vand. Nogle børn er glade for at drikke af sugerør og jeg har faktisk set børn i din drengs alder mestre dette, selvom de fleste børn er ældre... Du kan forsøge med en lille saftbrik, trykke lidt saft op i sugerøret, så han kan smage det og se om han på den måde kan lære sig teknikken...

Hvis du giver ham frugtmos eller frugtgrød, så kan du komme lidt mme på, og servere det som en "gammeldags frugtgrød med mælk". Det kan også være en måde at få lidt ekstra væske i ham på. Du kan også komme ekstra mme på f.eks. havregrød og øllebrød, når og hvis du tilbyder ham dette :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Og så skal du naturligvis holde øje med hans bleer. Det er det vigtigste tegn på, at han får væske nok, at han stadig tisser, og at hans urin er klar. Hvis urinen er gul og koncentreret, så skal han have mere at drikke - og her er vand vigtigt. Derfor må du tilbyde ham vand til alle måltider og som tørstslukker ind imellem, og så må du amme ham de tre gange dagligt, hvor han lyder til at tage rigtig godt fra, hvilket jo er super godt. Du kan godt bibeholde 3 amninger i døgnet gennem de næste par måneder, hvis du oplever, at det er nødvendigt for at sikre ham væske nok. Det er okay :)

Jeg giver dig helt ret i, at hans alder, udvikling osv. naturligt også spiller ind og giver urolig søvn lige nu, ligesom hans sygdomsperiode heller ikke har gjort noget godt for søvnen. Tiden arbejder derfor også for jer, og den dagsrytme du beskriver, lyder rigtig fin og alderssvarende, så prøv at holde fast i dette :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor